Let the Street into the Gallery: The Recent Work of Rubén “Sheto” Luciano

por: Ralph Vazquez

I am fifty years old and I have always lived in freedom; let me end my life free; when I am dead let this be said of me: ‘He belonged to no school, to no church, to no institution, to no academy, least of all to any régime except the régime of liberty.‘”

-Gustave Courbet, 19th century French painter

For this new exhibition project the artist Rubén “Sheto” Luciano shows us a flaming series of allegories constructed or based on the myriad violent phenomena seen in contemporary Puerto Rican society.

The work of Rubén Luciano approximates the aesthetes of American painter James Rosenquist, save for the proportion (Rosenquist’s works are monumental), and with a more clearly established purpose of sociocultural critique. The artist attacks the repressive structures that characterize the governing principles exhibited by the current administration in the island of Puerto Rico. The firing of public employees, violent encounters between the students of our national university and the police, the rise in criminal activity and addiction all find their place in an analytical and expository composition, that the artist weaves in a tapestry of references and assertions.

The aesthetes of graphic design has reconfigured the way many painters attack the surface, and the history of object art and appropriations that are ‘ready made’, like the artist Marcel Duchamp called them, avails a cynical glance at the relations of production of commercial art; this should not be confused with the empty exercise of banal appropriation, like we can see in the oeuvre of Andy Warhol et al. Parting from these premises we can understand that Sheto sets into motion the conjugation of heart-wrenching imagery with the beauty of abstract non-objective art, and that his work can be said is a hybrid of expressionist aesthetics with social realism (as if Gustave Courbet had taken peyote, glanced at out local news and then drew up what he saw). Luciano’s art can be labeled post-conceptual pop art, which in this instance takes the form of a series of paintings. Sheto certainly is a multimedia artist, that engages the production of art in silico as skillfully as he does the art object, filmmaking, music and even tattoo art (he is also a tattoo artist).

His selection to be part of the body of exhibitions produced by La Ratonera (or The Rat Trap, a project organized by Angelina Stevcic and yours truly for cART Watch Gallery) emanates from his great skill and relevancy. Being surrounded by so much fantasy in the contemporary art world in Puerto Rico, it is refreshing to see an example of art that is pertinent and necessary and how the exhibition title suggests, ludic.

Versión en Español

Que entre la calle a la galería: El arte de Rubén “Sheto” Luciano

Para este nuevo proyecto de exhibición el artista Rubén “Sheto” Luciano nos presenta una flamante ristra de alegorías construidas basándose en la variedad de fenómenos violentos vistos en la sociedad puertorriqueña actual.

La obra de Rubén Luciano se aproxima a la estética del pintor Americano James Rosenquist, salvo por la proporción (las obras de Rosenquist son monumentales), y con un propósito de crítica sociocultural mas claramente establecido. El artista ataca las estructuras represivas que caracterizan el modo de gobernar de la administración en poder actualmente en Puerto Rico. Los despidos de empleados públicos, los altercados entre estudiantes de nuestra universidad nacional y la policía, el alza en la criminalidad y los índices de adicción, todos encuentran su lugar en una composición crítica, que el artista hilvana en un tapíz de referencias y señalamientos.

La estética del diseño grafico ha reconfigurado la manera en como muchos pintores atacan el soporte, y la historia del objeto del arte y la apropiación de objetos ready made, como los llamo el artista Marcel Duchamp, avalan una mirada cínica al modo de producción de arte comercial; esto no debe confundirse con el ejercicio vacío de una apropiación banal, como lo vemos en la obra de Andy Warhol et al. Partiendo de estas premisas podemos entender que Sheto ejerce un acto de conjugación de imaginería desgarradora con la belleza del lenguaje abstracto no objetivo, y su obra puede decirse que es un híbrido entre estéticas expresionistas y obras de realismo social (como si Gustav Courbet hubiera tomado peyote y echara un vistazo a las efemérides de los noticieros locales). Su arte es lo que podemos categorizar como arte pop post-conceptual, que en esta ocasión toma la forma de una serie de pinturas. Sheto ciertamente es un artista multimedios, quien aborda una producción de arte in silico con la misma intensidad y pericia que aborda el arte objeto, el cine, la música y hasta tatuajes (el es tattoo artist tambien).

Su selección para ser parte del cuerpo de exposiciones producidas por La Ratonera brota de su gran destreza y su relevancia. Estando rodeados de tanta fantasía en el mundo del arte actual en Puerto Rico es bueno ver también ejemplo de una obra pertinente, necesaria y como bien dice el titulo de la exhibición, lúdica.

Ralph Vázquez-Concepción,
Curador junto a Angelina Stevcic-Cornier de La Ratonera en cART Watch

*La obra de Luciano estará en exhibción este próximo jueves 28 de julio de 2011 en el espacio cART Watch (Calle Ernesto Cerra #626, Santurce). Para más información accese el evento en Facebook: LUDICO : EXPO: RUBEN “SHETO” LUCIANO

One Response to “Let the Street into the Gallery: The Recent Work of Rubén “Sheto” Luciano”

  1. [...] Para más información sobre la muestra y el trabajo del artista dirijase a este artículo: Que entre la calle a la galería: El arte de Rubén “Sheto” Luciano [...]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.